Om oss
Bakgrund och passion
Cytex är ett stabilt och erfaret familjeföretag sedan 2014. Hos oss finns ett brett sortiment av förbrukningsvaror såsom avtorkning, dispensrar, engångsartiklar, livsmedelsförpackningar, servetter, rengöring och mycket mer.
Vi har ett stort fokus på att vara närvarande för våra kunder och är därför ständigt i dialog med dem, vilket tydligt återspeglas i vårt rykte och omdöme.
Vi är kända för att gå långt för att möta våra kunders behov. Vi arbetar engagerat varje dag för att göra vardagen enklare för dem, så att de kan fokusera på att driva sin egen verksamhet. Hos oss finns svaret på den föredragna leverantören.
Vårt tankesätt och våra värderingar sammanfattas i fyra punkter:
· Leverans från dag till dag
· Fokus på våra kunders behov
· Trygghet i kundens leveranser
· Hänsyn till människor och natur
Vårt mål och vår passion
Vi har miljön i åtanke och tar ansvar för både natur och människor. För oss är en bra affär en affär som – förutom att sälja en bra produkt eller tjänst – förhåller sig till hållbarhet, omställningsförmåga och etiska förpliktelser gentemot konsument och samhälle. Därför har vi satt upp ett ambitiöst mål: att över 70 % av våra sålda varor ska vara miljövänliga vid utgången av 2030.
Tillsammans med våra gröna samarbetspartners och leverantörer vill vi erbjuda våra kunder miljövänliga sortiment – från livsmedelsförpackningar till rengöring och avtorkning. Därför har vi utvecklat och gjort tillgängligt ett klimatmärke som miljöpoängsätter varje enskild produkt genom att utvärdera produktens materialsammansättning, återvinningsbarhet och CO2-avtryck från produktion och transport.
Som företag är vi stolta över att följa FN:s globala mål för hållbar utveckling. Vi fokuserar därför även på andra viktiga frågor utöver miljön. Vi tar ansvar i vårt närområde och brinner för att erbjuda lokalsamhället anständiga arbeten, minskad ojämlikhet och ekonomisk tillväxt.
Klimatkompassen
Märket ger en samlad poäng i miljöpoäng för en produkts hållbarhet genom att utvärdera produkten utifrån fyra kategorier: materialsammansättning, återvinningspotential, CO2-avtryck från produktion och transport. Märket gör det enkelt att välja hållbart och jämföra produkternas samlade poäng.
Material: Här bedöms hur stor andel av produkten som består av återvunnet material samt förnybart råmaterial. Produkten får en miljöpoäng för återvunnet material och en annan för förnybart råmaterial. Totalt kan man få 2 poäng i denna kategori.
Återvinningsbarhet: I vilken utsträckning kan produkten återvinnas till nya produkter? Märket tar hänsyn till detta genom att utvärdera produktens materialsammansättning och möjligheterna till återvinning. Till exempel finns goda möjligheter att återvinna material som plast, kartong, aluminium och glas. En produkt får en poäng om den har goda möjligheter till återvinning.
Transport: Denna bedömning baseras på CO2-avtrycksdata och utgår från transportavstånd, typ av transport och typ av bränsle. En produkt får en miljöpoäng om CO2-utsläpp har kunnat minskas vid transporten. Informationen kommer från våra transportörer.
Produktion: Märket fokuserar på vilken typ av energi som använts vid produktionen av produkten. Har förnybar energi från vindkraft använts, eller fossil energi från kolkraft? Produkten får en miljöpoäng om den har tillverkats med förnybar energi. Informationen hämtas från våra producenter.